Monday, April 25, 2011

Keistimewaan Air Kosong

Air kosong....atau ada juga orang panggil air masak atau air putih. Oleh kerana aku amat tidak menggemarinya, maka ingin kucoretkan sedikit keistimewaannya....supaya aku sedar diri. 
Jangan hanya minum kerana dahaga, amalkannya untuk memastikan tubuh dapat berfungsi dengan baik.
Antaranya:
  • Air kosong boleh meningkatkan metabolisme badan kerana mempunyai 100 % bebas kalori, kafein, dan bahan kimia.
  • Minum air kosong adalah lebih baik berbanding pengambilan minuman untuk menguruskan badan atau minuman rendah kalori yang terdapat di pasaran.
  • Minumlah 2 atau 3 gelas air hangat sebelum makan kerana ia akan mengenyangkan perut, sekali gus membantu mengurangkan pengambilan makanan.
  • Air kosong boleh menyingkirkan toksik melalui sistem perkumuhan dan mengekalkan kesihatan buah pinggang.
  • Air kosong yang baik ialah air yang tidak terlalu panas atau sejuk.
  • Sari buah- buahan juga tidak mampu membersihkan kotoran dalam badan sehebat air kosong.
  • Jika kekurangan 2 % air kosong dalam tubuh badan, ia akan menyebabkan merasa dahaga dan bibir menjadi kering.
  • Amalan minum air kosong selepas bangun tidur sebanyak 4 gelas atau 160ml sehari boleh membuatkan seseorang lebih awet muda.





p/s: Susahnya mahu ku tinggalkan teh O ais limau dan horlick ais kegemaranku itu.....ahh bagaimana aku mahu nyahkan kau dari hidup aku??

15 comments:

aisya said...

thanks for the info..
mcm la suke minum air kosong pun..
=)

PReDicToR said...

hahahha tula...tawar je..

lieynanilaz said...

minum air kosong ni jimattt duit tau...:)

PReDicToR said...

haahahaha ok...

Yati said...

Akak kalau minum air manis dan 'kow' macam nescafe tarik ke, mesti pekena air kosong. :)

PReDicToR said...

ok dik...

(eh nape sume org aku akak nei hah....tiba2 rase tua)

NAZREE said...

lega kot dapat minum air yang ber-ais even air kosong sekalipun..haha.

nice info here~..

Amira said...

iera minom bergelas2 air masak ni dlm satu hari . satu jam satu gelas ^^

PReDicToR said...

@NAZREE: mmg melegakan....


@Amira: wow..terbaikla...msti kulit cantik je nei...ishh jeles

melle amir said...

melle suka air kosong and dah belajar to consume more regular

PReDicToR said...

wahh bagus..tahniah2..

syafiqa hayra said...

saya pun tak suka minum air kosong sebenarnya . heeeeeee :P ni ada entry khas utk akak . akak ke ? akak kot , saya baru 18 tahun ni . haha . harap2 sudi baca la yea :)


http://syafiqahayramohdyusof.blogspot.com/2011/04/anugerah-khas-utk-cik-predictor.html

noorae said...

oh air kosong..umm..susah den nak minum. tasteless. sehari segelas je kut =P

PReDicToR said...

@syafiqa hayra: ermm akak...daku dah 23.....ok thanks....jap lg akak tgk.

@norae: same la kite..name pun sama

cik pulau said...

hahahaha.. cik pulau pun suka je minum air masak.
*menipu... terjun tingkap sekarang..hahaha..*