Saturday, November 7, 2009

Coretan Hatiku.....

Hari nei aku tahu ssuatu....semakin jauh kita cuba lari dari menyelesaikan masalah, semakin dekat ianya datang menghampiri kita…errr..rse cam wat hipotesis tok subjek sains lak...

kte org
seandainya kita tidak dpt mjdi garam yg dapat menahan daging drpd busuk, janganlh kita mjadi langau yg mbusukkn daging...tp aku x nk jd kedua2ny...aku mahu daging itu brtahan tnpa perlu aku mnjdi garam..aku mahu daging itu tetap segar walaupun langau dtg mghurung...

huh..cam kte2 seorg pengecut yg x mahu mghadapi hidupny...akukah ini????

Arwah ayahku sntiasa ingin aku mnjd spt pohon kayu yg lebat buahnya. Sekalipun dibaling dgn batu ttpi pohon itu sentiasa mmbalasnya dgn buah yg lazat n manis..adakah aku mmpu utk jd spt itu???? emmm tepuk dada tanya iman...

Tapi aku sntiasa ingin mnjdi seketul ubi rebus yang bertutup rapat..walaupun buruk pd luarannya...tp trpelihara isinya.. drpd menjadi sepotong kek berkrim yang dihurungi lalat...walaupun indah n enak rsenya...tp ia tetap tidak brguna n mmudaratkn ksihatan...

bkn mudah tok jd ubi n bkn susah tok jd kek..sbb 2 la kadang kala ubi ingin brubah mnjdi kek... hanya iman n ilmu akan mmbuat ubi terus brtahan..wlupun tiada nilai komersial, dgn hati n smangat yg teguh ubi akn mara khadapan...

Asyik cite pasal mkann je...lapar ke aku nei...hahaha....


Friday, October 30, 2009

Kau Yg Bernama...Hati

Jagalah Hati
Album : Denting Hati
Munsyid : Denting Hati

Jagalah hati jangan kau kotori
Jagalah hati lentera hidup ini

Jagalah hati jangan kau nodai
Jagalah hati cahaya Illahi

Bila hati kian bersih, pikiran pun kian jernih
Semangat hidup kan gigih, prestasi mudah diraih
Namun bila hati busuk,pikiran jahat merasuk

Ahlak kian terpuruk, jadi mahluk terkutuk

Bila hati kian suci,tak ada yang tersakiti
Pribadi menawan hati, ciri mukmin sejati
Namun bila hati keruh, batin selalu gemuruh
Seakan dikejar musuh, dengan Allah kian jauh

Bila hati kian lapang, hidup sempit tetap senang
Walau kesulitan datang, dihadapi dengan tenang

Tapi bila hati sempit, segalanya makin rumit

Seakan hidup terhimpit, lahir batin terasa sakit


Bila hati kian bening, ingat Allah amat sering
Airmata tak pernah kering, munajat dikala hening

Tapi bila hati nista,berkatapun penuh dusta
Hina diperbudak harta, jadi malapetaka


Bila hati bertawadhu, hidup indah semanis madu
Ahlak menawan qolbu, berpisahpun selalu dirindu

Namun bila hati takabur, dadanya berdebur debur

Seakan sehebat guntur, akhirnya masuk kubur

Hati-hati dengan hati
Hati-jangan kau nodai
Hati-hati dengan hati
Hati-jangan kau kotori

Sunday, October 18, 2009

Aura Beckham, Obama, Hadiah Nobel


Oleh Johardy Ibrahim
18 0ktober 2009

SIAPA tidak kenal David Beckham? Bekas pemain Manchester United, bekas kapten England, pernah bermain untuk Real Madrid dan kini mengikat kontrak dengan satu pasukan tidak popular di Amerika Syarikat, selain bakal dipinjam ke AC Milan tidak lama lagi serta berkemungkinan besar mewakili England di kejohanan bola sepak Piala Dunia di Afrika Selatan tahun depan.

Jenama Beckham adalah fenomena komersial global yang tiada tolok bandingnya dalam sejarah moden abad ke-21. Untuk berlaku adil, Beckham sebenarnya masih mampu memberikan persembahan bertenaga walaupun usianya sudah menjejak 34 tahun. Kalau tidak, Beckham tentu tidak akan dipilih oleh Cappelo yang amat menitik beratkan prestasi daripada emosi. Dan lagi, walaupun beliau bukanlah pemain bola sepak selincah Lionel Messi atau sekental Steven Gerrard, Beckham mempunyai kelebihan iaitu aura.

Aura ini menyebabkan peminat-peminatnya terkinja-kinja melompat setiap kali beliau turun padang, malah menarik golongan yang tidak pernah peduli pun pasal bola sepak sebelum ini. Aura itu turut mendorong England untuk melantiknya menjadi seorang daripada ikon untuk mendapatkan hak menjadi tuan rumah kepada kejohanan Piala Dunia 2018.

Aura ini jugalah mungkin mempengaruhi keputusan pegawai bila mengumumkan Beckham sebagai pemain terbaik perlawanan England lawan Belarus - meskipun hanya bermain 30 minit!

Atas alasan itu jugalah, pengurus pasukan bola sepak England, Fabio Capello 'menyamakan' anugerah tersebut dengan Hadiah Nobel Keamanan yang dimenangi Presiden Barack Obama. Beckham bermain 30 minit, Obama menjadi presiden baru sembilan bulan!

Di sini, aura kedua-dua individu ini berselang-seli dengan komedi. Seperti Beckham, Obama mewah dengan aura. Belum mengangkat sumpah pun lagi sebagai presiden, ramai yang sudah menyanjung Obama.

Banyak yang diharapkan daripada Obama. Sebagai presiden muda, beliau diharap membawa aspirasi generasinya semasa memimpin kuasa dunia itu dalam abad ke-21. Diulangi perkataan penting dalam ayat di atas: 'diharap'. Ini kerana Obama baru memulakan tugasnya. Banyak lagi yang belum dilaksana.

Nobel

Atas sebab itu, penganugerahan Hadiah Nobel Keamanan kepada Obama menimbulkan reaksi seluruh dunia, semua lapisan masyarakat yang prihatin - termasuklah ahli sukan seperti Fabio Capello.

Ini kerana Hadiah Nobel Keamanan bukan sebarang hadiah. Ia adalah hadiah moral, jati diri dan keberanian tertinggi yang pernah diwujudkan oleh manusia untuk manusia berwibawa. Antara pemenang Hadiah Nobel Keamanan yang tersohor ialah Martin Luther King Jr. Iaitu pejuang hak asasi manusia yang menentang penindasan terhadap kulit hitam di Amerika Syarikat (1969), Andrei Sakharov kerana menentang penindasan semasa era Kesatuan Soviet (1975), Mother Theresa yang diiktiraf atas sumbangannya bagi membantu golongan daif khususnya di dunia (1979), Nelson Mandela atas perjuangannya menentang dasar aparteid di Afrika Selatan (1993).

Terdapat juga sebilangan pemenang Hadiah Nobel Keamanan yang boleh dipertikaikan. Antaranya ialah pemimpin rejim Zionis iaitu Shimon Perez dan Yitzhak Rabin yang dipilih oleh panel Hadiah Nobel kerana 'sumbangannya ke arah kedamaian di Asia Barat' pada 1994. Mereka dipilih kerana bersetuju mengiktiraf kewujudan Palestin tetapi realitinya rejim Yahudi itu terus menindas Palestin sehingga ke hari ini.

Meskipun demikian, sekurang-kurangnya kesemua mereka di atas ada portfolio untuk didebatkan. Mungkin kita tidak setuju tapi orang lain setuju. Tidak mengapa. Itu adil. Namun berbeza dengan senario Obama. Beliau baru menjadi presiden kira-kira sembilan bulan yang lalu. Apa benda yang Obama sudah sumbangkan kepada kesejahteraan dunia setakat ini?

Menggunakan kaedah memori spontan, yang paling diingati ialah keputusannya meluluskan polisi menebus hutang (bail-out) kepada syarikat automotif Detroit, selain mengumumkan penutupan kem Guantanamo di Cuba. Ucapan kepada umat Islam di Kaherah pun akan hanya dianggap retorik terhebat beliau jika tiada tindakan susulan yang konkrit untuk mendekatkan AS dengan dunia Islam. Daripada segi politik domestik, Obama berdepan dengan kesukaran yang getir untuk mendapatkan sokongan bagi pelan penjagaan kesihatannya.

Lebih menakutkan ialah polisi perang yang diwarisi daripada George W. Bush. Obama bertegas akan meneruskan pendudukan tentera AS di Iraq dan masih terkial-kial hendak menambah atau tidak anggota tentera dii Afghanistan. Jadi, atas faktor apakah yang mendorong panel Hadiah Nobel Keamanan untuk memilih Obama?

Nilai

Bukankah ini menjadikan nilai Hadiah Nobel itu menyusut? Berikan kepada sesiapa sahaja - mengikut selera panel. Mereka juga memberi alasan, jika tidak beri sekarang, mungkin akan terlewat jika ditangguh tiga atau empat tahun akan datang?

Reaksi terhadap pemilihan lima panel yang dilantik oleh Parlimen Norway ini tidak pernah sunyi daripada kontroversi. Pada 1973, Henry Kissinger dan Presiden Vietnam Utara, Le Duc Tho berkongsi hadiah tersebut kerana merundingkan gencatan senjata yang menamatkan pembabitan AS dalam Perang Vietnam - tatkala pendedahan mengenai peranan Kissinger dalam pengeboman rahsia di Kemboja.

Pada 1994, seorang ahli panel meletak jawatan sebagai memprotes kemenangan Yasser Arafat yang dilabelnya sebagai pengganas. Malah, raksasa Rusia, Joseph Stalin pernah dicalonkan dua kali atas usahanya menamatkan Perang Dunia Kedua (beliau gagal kedua-duanya).

Anugerah berprestij ini - yang turut merangkumi bidang-bidang lain seperti kesusasteraan, sains, fizik dan sebagainya dimulakan pada tahun 1901. Ia adalah simbol kepada pencapaian sebenar. Penganugerahan kepada Obama ini mencalarkan prestijnya. Ada kalangan pengkritik mengaitkan penganugerahan Hadiah Nobel tersebut sebagai usaha tidak berselindung untuk mempengaruhi keputusan Obama mengenai konflik di Afghanistan.

Alasan rasmi yang dikemukakan oleh panel Hadiah Nobel di Norway semasa memilih Obama ialah pengiktirafan terhadap 'usaha-usaha luar biasanya bagi mengukuhkan diplomasi antarabangsa dan kerjasama antara rakyat'.

Sesetengah pengkritik di AS menyelar keputusan tersebut kerana Obama disifatkan sibuk menjelajah ke serata dunia dengan 'memohon maaf' atas perkara yang disifatkannya sebagai 'kegagalan Amerika'.

Selain faktor politik, pemilihan Obama sebagai penerima Hadiah Nobel Keamanan 2009 boleh dirumuskan sama dengan pemilihan David Beckham sebagai pemain terbaik dalam perlawanan England-Belarus minggu lalu. Sudahlah pertemuan itu tidak seimbang - Belarus yang gajinya keseluruhan pemainnya hanya mewakili sekelumit peratusan daripada puluhan juta pound yang diterima oleh Beckham seorang sebulan!

Sunday, October 11, 2009

Jika......

my mom with her 3 cicit...(a.k.a my cucu)
my beloved mom...my nieces dayah n mya...my nephew irfan..

video

Wednesday, September 16, 2009

Malam Idaman

Ramadhan
syarul Qiyam
malam-malammu malam terindah dalam hidup
malam-malam yg penuh ibadah
malam-malam yang penuh berkat
lalu,
haruskah aku membiarkan malam-malammu berlalu sepi
tanpa sujud syukurku pada
Ar-Rahman
Ar-Rahim

Lailatul Qadar.


Rasulullah saw sendiri memohon kepada Allah agar malam bersejarah yang penuh hikmah itu menemuinya.

Rasulullah saw pernah bersabda bermaksud:

Sesungguhnya bulan ini (Ramadan) datang kepada kamu, dalamnya ada malam di mana amalan ibadat yang dilakukan pada malam itu lebih baik dan lebih besar ganjarannya daripada amalan selama seribu bulan. Sesiapa yang kehilangan malam itu, sesungguhnya dia kehilangan semua kebaikan. Dan tidak akan kehilangan semua perkara itu, kecuali orang yang diharamkan (tidak mendapat petunjuk) daripada Allah
(Hadis riwayat Ibnu Majah)


Dalam satu hadis lain, Rasulullah (SAW) bersabda maksudnya:

Sesiapa yang beribadah pada Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan pengharapan kepada keredhaan Ilahi, nescaya dia akan diampuni segala dosanya yang lampau.
(Hadis riwayat Muslim )


Keistimewaan Lailatul Qadar diserikan lagi dengan penurunan wahyu al-Quran untuk pertama kalinya kepada Rasulullah sewaktu baginda berada di Gua Hira. Selepas itu al-Quran mula diturunkan secara berperingkat selama lebih kurang 23 tahun iaitu 13 tahun di Makkah dan 10 tahun lagi di Madinah. Peristiwa bersejarah penurunan al-Quran diabadikan Allah dalam helaian al-Quran.

Antaranya firman Allah bermaksud:

Sesungguhnya Kami menurunkan (al-Quran) ini pada Lailatul Qadar. Dan apa jalannya kamu dapat mengetahui apa dia kebesaran Lailatul Qadar". Lailatul Qadar itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun berikut). Sejahteralah malam (yang berkat itu) hingga terbit fajar.
(Surah al-Qadr, ayat 1-5).


Malam yang penuh bersejarah itu dinilai sebagai malam yang lebih baik dan lebih banyak ganjarannya daripada seribu bulan.

Ulama bersepakat bahawa Lailatul Qadar berlaku pada Ramadan.

Begitu juga mereka bersepakat malam itu berlaku pada 10 malam terakhir Ramadan.

Namun mereka berselisih pendapat mengenai malam ke berapa daripada 10 malam terakhir itu. Pendapat yang masyhur menyatakan bahawa Lailatul Qadar berlaku pada malam ke-27 Ramadan.

Rasulullah pernah bersabda yang maksudnya:

Barang siapa yang ingin mendapatkan Lailatul Qadar, dia hendaklah mencari pada malam ke-27.
(Hadis riwayat Ahmad)


Ada juga riwayat lain yang mengatakan malam mulia itu berlaku pada malam-malam ganjil 10 hari terakhir.

Walau apapun harinya, yang pentingnya pada malam itu Allah menurunkan rahmat, limpahan kurnia dan keampunan-Nya kepada hamba-Nya yang melaksanakan ibadat puasa dengan penuh keimanan.

Kelebihan Lailatul Qadar tentu tidak akan dianugerahkan kepada sebarangan orang dan tidak pula diberikan kepada orang yang ibadahnya hanya pada malam tertentu saja dalam Ramadan.

Akan tetapi fadilat malam mulia itu akan menyinari orang yang benar-benar ikhlas, khusyuk dan istiqamah dalam mempertahankan nilai keIslaman dalam setiap tutur kata, perilaku, akhlak, ibadat dan kegiatan sehariannya.

Hadirnya malam penuh berkat itu akan dinantikan dan disambut dengan penuh keyakinan dan keimanannya, sekali gus melayakkan dirinya termasuk dalam kelompok orang yang dilimpahi kenikmatan syurga dan kebahagiaan abadi.

Menurut sejarah Islam, Lailatul Qadar pertama kali menemui Rasulullah (SAW) ketika baginda sedang khusyuk menyendiri di Gua Hira, bermuhasabah dan merenung diri sendiri dan masyarakat sekeliling. Tidak berapa lama kemudiannya, datang al-Ruh al-Amin iaitu malaikat Jibril membawa bersama wahyu Ilahi untuk membimbing baginda sehingga berlakulah perubahan secara menyeluruh dalam setiap detik dan perjalanan hidupnya.

Ia juga membawa perubahan kepada detik dan perjalanan hidup umat manusia sejagat.

Selanjutnya, Lailatul Qadar adalah satu kurniaan Ilahi yang dianugerahkan oleh Allah kepada Rasulullah saw dan umatnya sebagai tanda kasih sayang-Nya dan rahmat-Nya yang menyeluruh.

Justeru, amal kebajikan seseorang hamba Allah pada malam itu adalah lebih baik daripada amal kebajikan yang dilakukan selama seribu bulan.

Dalam hal ini, memadailah Rasulullah saw sebagai model yang menampilkan teladan terpuji untuk diikuti oleh umat Islam seluruhnya dalam menghidupkan malam-malam terakhir Ramadan. Ini dilakukan dengan melaksanakan iktikaf dan membangunkan keluarganya agar lebih meningkatkan amalan ibadat pada malam hari.

Rasulullah saw juga tidak mendekati isteri-isterinya dengan tujuan memperbanyakkan amal ibadat dalam masjid seperti solat Tahajud, solat Witir, solat Tarawih, berzikir kepada Allah serta membaca dan tadarus al-Quran.

Baginda juga sentiasa memanjatkan doa ke hadrat Ilahi. Antara doa yang sering baginda baca ialah doa bermaksud: "Wahai Tuhan kami! Anugerahkanlah kepada kami kebajikan di dunia dan juga kebajikan di akhirat serta peliharakanlah kami daripada seksaan api neraka yang pedih."


Amalan Pada Malam Lailatul Qadar

1. Sembahyang sunat wudhuk.

2. Sembahyang sunat hajat berdoa minta dipertemukan Allah dengan malam Lailatul Qadar.

3. Membaca al-Quran.

4. Istighfar

5. Zikrullah

6. Bertasbih

7. Selawat

8. Sembahyang sunat tahajjud.

9. Sembahyang sunat tasbih.

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud: "Barangsiapa beribadat sesaat pada malam Qadar, kira-kira selama seorang penggembala memerah susu kambingnya, maka adalah lebih disukai Allah daripada berpuasa setahun penuh. Demi Allah yang telah mengutus daku dengan hak menjadi nabi, sesungguhnya membaca satu ayat dari al-Quran pada malam Qadar adalah lebih disukai Allah daripada mengkhatamkannya pada malam-malam yang lain."

Dari Aisyah r.a bahawa dia mengatakan, aku bertanya: "Ya Rasulullah, kalau aku bertepatan dengan malam Qadar, maka apakah yang patut aku baca? Jawab Rasulullah s.a.w.: Ucapkanlah:

Ertinya: "Ya Allah, sesungguhnya Engkau adalah Tuhan Yang Maha Pemaaf lagi Pemurah, yang suka memberi kemaafan, maka maafkanlah aku."

Tuesday, September 15, 2009

Kalimat SYUKUR

Syukurku utk jantung yg msh brdetak. Utk peparu yg mnompa udara tnpa jeda. Utk mata yg bisa mnatap wajah org trsayang. Utk telinga yg mndengar plbagai alunan nada indah alam kurniaanNya. Utk kaki yang kuat mnopang tubuh & x lelah kuajak brjalan & brlari. Dan utk sentuhn kasih para malaikat kiriman-Nya.

Syukurku utk sseorg yg kupanggil ibu. Utk spetak ruang yg kusebut rumah tempatku brteduh. Utk skmpln org yg kusebut 'my family'. Utk para sahabat yg mluangkn waktu, telinga & hati mreka. Dan untuk anda semua yang telah rela membaca segala sampah fikirnku.

Ktika byk org mrasa miskin di tengah kkayaannya, ak mrasa kaya di tengah sgala keterbatasnku. Ktika byk org kkurangn di tengah kberlimpahnnya, ak mrasa brlebih dgn sgala kkurangnku. Ktika byk org mrasa sepi di keramaian, ak tsenyum bhagia di tengah ksunyian.

Ktika byk org mrasa buruk diantara keindahn paras rupawnnya, ak mrasa cantik dgn sgala pemberianNya utkku. Kcantikn yg brasal dari senyum bahagia & kedamaian hati, hati yg dpenuhi rasa syukur atas segala anugerahNya.


Hidup memang tidak mudah..tp bukan bererti x bisa dinikmati.

15/09/09..syukurku ke hadrat Ilahi..ak lulus jpj kreta arini...wlupun ini adlh cubaan kedua tp ak redha dgn rezekimu.. Ya Allah.

So many things to complain about..but also so many things to say thanks about..So how are you today? I’m sure you have a lot to say thanks about too..

Saturday, September 5, 2009

besday oh besday..



Thanks.....
Ucapan bisu ini kuucapkn kpd rakan2 yang sntiasa mngingati hari ulang tahunku. Especially wat dila n seha...thanks alot.

Buatku tahun tidak terulang. Lalu bagaimana kata “ulang tahun” bisa ditemukan? Dalam bahasa Inggeris-pun ucapan selamat hari lahir berbunyi Happy Birthday, bukan Happy Birthyear!...namun walaupun bgitu stiap tahun yang dtg menandakn kurangnya usia kt dan hampirny kt kpd kmatian...wallahualam..

Tuesday, September 1, 2009

SeNYuM & AiR MaTa

Andai waktu itu mampu aku takluk
Ingin sekali aku dakap bayangmu
Ingin sekali aku genggam tanganmu
Biar kau tahu
Tidak rela aku kehilangan
Walau hanya sekujur bayangmu

Haha poyo...ermm 1/9/09, ak gmbira n sdih..lulus n gagal..senyum n airmata. Lulus jpj motor gagal kreta..ermm sdihny. Xdpt la ak mmandu lg raye nei..nevermind.
tp cam penat je arini..dh la td mse wat test motor kaki ak mggeletar n kwn ak yg dok tgk kat tepi 2 kte muka ak cam mayat..mcm r x prnh bwk motor sblm nei kn..hampeh..tp nsib baik la lpas...alhamdulillah..Ak bkn ape dhla ujan mse 2..sejukny bkn main..titi pn licin..tkut je klo jatuh..

Pastu ak g lak wat krete..seram gler... Dhla nme ak kdua trakhir..mnunggula ak ngan pnuh ksabaran..1015 am tba giliranku..nme Ilahi kupahatkn dhati..gmuruhny. 1stly wat bukit..lepas. Parking..lepas. 3 pnjuru..oh no..ak gagal. Ak trlaggar tiang kat tpi 2 mse nk kuar..sadisny. Automaticly..GAGAL.
Ntah knape arini ak gabra smacm.

Ak kmbali k pondok jpj..camne pn ak redha..myb kli nei bkn rzeki ak..ak pasrah. Ak mnanti utk bhgian 3 jaln raya. Gemuruhny..
harapnku kgagaln prtama x mnjd pghalang utk yg kdua. Tba gilirnku..nme Ilahi kuukir dbibir. Ak mmandu d jalan ii. Hujan renyai2..ak cba mmbrikn yg trbaik nmun stelah hmpir tamat ujian..dhadapan pintu msuk akademi..kreta yg kupandu mati. Ak cba mghdupknnya kmbali..3 kli..nmun gagal.
Oh Tuhan..automaticly ak GAGAL.

Ak mmndu hingga k dlm akademi..kwn ak yg mnuggu td mngucapkn syukur krn branggapn ak brjaya bhgian 3...coz sume org taw klo gagal mstila pgawai jpj 2 yg mmndu kn..apela. Ak gagal d saat2 akhir ujian 2. Sdeynya.
Apela malang nasibku arini. Dua kli ak gagal dsaat akhir. Myb ak blom ckup competent tok bwk kreta..xpe2..pandu cermat jiwa selamt..ingt org yg trsayang..hehe.

Wlau apepn ak terima Qada n QadarNya dgn hati trbuka..krn dlm hidup ini kt x prnah mnguasai diri kt..stiap ape yg kt terima tlh dtakdirkn..nmun sbg mnusia ak akn ttp brusaha tok kli kdua.



Sunday, August 9, 2009

Ramadhan yang dinanti....

Sabda baginda dalam hadis yang lain, " Jika umat manusia itu mengetahui kelebihan yang terdapat di dalam bulan ramadhan nescaya umatku akan menginginkan supaya dijadikan sepanjang tahun itu Ramadhan"

  • Setiap amalan kebajikan akan digandakan oleh Allah sebanyak 1000 kali ganda
  • Setiap amalan sunat akan diberikan ganjaran pahala amalan fardhu
  • Ramadhan dibahagikan kepada tiga bahagian istimewa bagi mereka yang berpuasa iaitu bahagian pertamanya dipenuhi dengan rahmat Allah, bahagian kedua dipenuhi dengan keampunan dari Allah dan bahagian ketiga pembebasan dari api neraka
  • Dituntut supaya mengerjakan solat sunat tarawikh, witir dan solat sunat yang lain.
  • Banyakkan berdoa, berzikirz selawat, membaca Al Quran, bertaubat dan lain-lain
  • Banyakkan bersedekah kepada fakir miskin dan membantu mereka yang berada di dalam kesusahan dan ditimpa kemalangan.
  • Memberi makan kepada mereka yang hendak berbuka puasa.
  • Menggandakan amalan sunat terutamanya pada 10 malam yang terakhir Ramadhan bagi mengharapkan keberkatan dan kebesaran malam Lailatul Qadar seperti beriktikaf di masjid, qiamullail dan sebagainya

Thursday, April 2, 2009

Hadapi Cabaran

Cabar diri anda. Lihat sejauh mana anda mampu pergi. Jadikan setiap hari suatu pengembaraan berlainan.
----HIDUP ANDA..ANDA TENTUKAN----
Dalam setiap wanita, ada potensi, inspirasi & harapan. Ia hanya akan menanti untuk diluahkan, dikongsi & direalisasikan. Jauhi halangn. Teruskan langkah anda kerana segalanya mungkin....


### Ukhwah yang dibina antara kita, Biarlah seperti seutas tasbih. Ada awal, tiada penghujungnya. Dicipta untuk mengingatiNYA. Dibahagi untuk cintaNYA. Diratib demi redhaNYA ###

Wednesday, March 4, 2009

Cantik???

Bagi wanita kecantikan mungkin adalah syarat hidup sempurna, tapi percayalah kecantikan bukanlah syarat kebahagiaan & kejayaan. Cantik itu penting tetapi tidak usah terlalu dipentingkan. Terimalah diri seadanya & hargailah ia sewajarnya kerana diri andalah satu-satunya; tiada duanya dan tiada tiganya. Hanya anda!


Catkan muka mu dengan air wudhuk
---nescaya ia akan berkekalan indahnya seumpama bintang di langit---

Indahkan hatimu dengan gemersik suara furqan dari lisan bertahkta al quran
---barulah dirimu merasa tiada kekurangan dikalangan manusia mahupun dihadapan tuhan---

Indah itu bukannya molek.....indah itu hanyalah topeng- topeng durjana yang membuat hati mati kaku & beku umpama salju yang adakalanya beku & adakalanya cair...fikir2kan...=)

SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA".


Senyuman merupakan senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh & mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan hormon.

Permulaan hari dengan senyuman mampu menceriakan hidup & seterusnya memberi manfaat kepada kesihatan kita. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman juga mampu memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak. Apabila ia sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'.

Hanya 17 otot muka yang kita gunakan untuk tersenyum berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.
Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Ini kerana apabila kita ketawa, tekanan darah & kadar dengupan jantung meningkat & kemudiannya turun pada paras yang lebih rendah daripada sebelumnya

Kanak-kanak lebih banyak ketawa berbanding orang dewasa. Kanak-kanak yang berusia antara 4-6 tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari dalam kalangan orang dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan & kemurungan.


Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California mendapati bahawa stress terdiri daripada stress yang baik & stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Dalam kajian ini, 2 kumpulan orang dewasa dijadikan bahan kajian. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan di sebuah bilik tanpa berbuat apa-apa. Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Kumpulan pertama didapati berlaku peningkatan hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .

Ramai yang tidak mengetahui bahawa apabila kita ketawa, sel pembunuh tumor & virus semulajadi dalam badan akan bertambah dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).

Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah & merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.


Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan & seterusnya merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

Senyuman melibatkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki & otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ dalam abdomen & menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak & meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia juga melegakan ketegangan otot & tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan & penyerapan nutrien dalam badan. Ada juga yang percaya bahawa ketawa mamapu membakar kalori seperti bersenam beberapa minit.

Dalam Islam sendiri, senyum itu adalah satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik.

-----Marilah kita hiasi kehidupan kita dengan senyuman. Senyum tidak perlu modal, hanya sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Pastinya mampu menyerikan hari insan lain, menyejukkan hati yang sedang marah & memulakan sesebuah ikatan yang tulus-----

Saturday, February 14, 2009

Our Aims...

Objectives are not fate; they are direction. They are not commands; they are commitments. They do not determine the future; they are means to mobilize the resources and energies of the business for the making of the future.
- Peter Drucker