Tuesday, March 22, 2011

Tetapkah hati anda??

Bukan senang untuk buat semua orang dengar cakap kita. Dan bukan senang untuk buat orang yakin dengan apa yang kita kata. Mungkin kadang- kadang kita yakin yang kita boleh memberikan kata-kata yang baik. Tapi bukan semua orang boleh terima apa yang kita kata. Ada segelintirnya bersetuju dan ada pula yang memandang sinis. Antara ayat biasa yang kita dengar setelah kita berkata-kata: Macam bagus... Berlagak beb... Boleh blahla...cakap tak serupa bikin dan macam- macam lagi. 

So apa perlu kita lakukan? Terus menegakkan apa yang kita kata? Tanya pendapat mereka? Abaikan sahaja? Rasa putus asa? Pilih jawapan anda....
Seorang guru semasa ku praktikal dulu pernah berkata padaku...Cikgu Rahman nama dia..
"Untuk kawal orang, awak mesti kuasai hati dia. Manusia ada tiga perkara yang menentukan keputusan dan jati dirinya...akal, hati, nafsu...akal selalu dikuasai oleh hati. Dan hati berkait dengan perasaan. Jika awak boleh kuasai hati pelajar awak..tak perlu awak nak marah-marah untuk mereka dengar cakap awak"

Dan terus terang kukata...bukan mudah untuk melaksanakan apa yang dia kata. Kadang- kadang hati sendiri yang hancur lebur. Tapi kugagahkan jua...kerana guru adalah lilin. Membakar dirinya untuk menerangi orang lain. 

Tapi bukan ini yang mahu kucerita. Ku mahu berkongsi kisah tadi. Menegakkan benang yang basah...haruskah itu yang dilakukan? Aku bertambah meluat. Tapi kukira diriku juga tidak adil. Mendengar cerita dari sebelah pihak dan kuabaikan pihak yang lain. Apa-apa pun untuk sahabat- sahabatku...cik pulau, cik nin, ANK, GB, gjee, n cik pijah...harap bersabar..tetapkan hati...dan fikir dengan baik, Walaupun apa keputusan anda semua...daku sentiasa menyokong kalian.

p/s: akuilah kesalahan anda walaupun pahit untuk ditelan. minta maaf lebih baik dari menuding jari pada orang lain dan bertindak membela diri. Lagi satu, jangan mengungkit apa yang telah kita beri pada orang...
picture kredit to google
(Dengan gaya nasyid ya) Ikhlaskan hati mohon kemaafan...leburlah dosa ditapak tangan...lupakan segala silap dan salah ...insan bersatu membina ummat. 

Ahh aku sudah mengarut...bye bye....

12 comments:

Anonymous said...

salam predictor....

terima kasih di atas nasihat yg diberikan... insyaallah ANK akan ingt.... ^-^ v

PReDicToR said...

so.. anonymous nei ANK la ye

Cik Nin said...

eh, eh. ANK ade la... hehe...

gadisBiasa said...

stuju mehy dgn kamu...xperlu mnegakkn benang yg basah..dah kt salah... apa slhnye ringankn mulut ckp IM SORRY kan...hihihih..niway..thx or da advice dear... ^_^

cik pulau said...

setuju sgt.. nape nk tuding jari kat org lain..
satu tuding kat orang.. lagi 4 hala kemana.. nape x mintak maaf je..
nk ungkit pasal apa.. motif la sgt..
ahhh.. cik pulau meluat.. muntah sekarang...

PReDicToR said...

cik nin:
tula ingt sapela..tp sbb dia ltk ANK kat ctu kan..itulah dia

PReDicToR said...

gadis biasa: u r welcome...

cik pulau: betul2...(gaya abg ipin huahuahua)

♥ Che NamNam ♥ said...

okeh taktau cerita ekceli but kata-kata awak sgt betul dan stuju..

hermmmm kemaafan adalah dendam yang terindah.

PReDicToR said...

wahh 1st time dgr kmaafn dndm trindh...nice je

mommylavender said...

mommy suka kata2 `leburkan dosa ditapak tangan`~..... usah bekukan dendam dalam hati yg dalam...

mommylavender said...

mommy suka kata2 `leburkan dosa ditapak tangan`~..... usah bekukan dendam dalam hati yg dalam...

PReDicToR said...

mommylavender: ye..usah brdendam