Thursday, March 10, 2011

Hargailah Masa Sihat....Aduh!!

Bila rasa sakit barulah kita akan rasa nikmatnya sihat. Ini lah apa yang aku rasa sekarang. Nak kata sakit teruk sangat tak juga. Cuma luka sikit dan lebam di lutut. Ini semua gara-gara futsal pagi tadi. Nak kata main bersungguh tak juga. Baru mula permainan dah jatuh. Kumpulan aku kalah lagi tu...tak tahan. Lepas main futsal, main pula bola keranjang. Kumpulan aku kalah lagi. Semalam main bola tampar pun aku kalah juga. Wah bila dianalisis kembali,  akukah penyumbang kekalahan mereka? Terus terang aku kata, aku memang tangan bangku dan kaki meja. Betulkah simpulan bahasaku ini? Suka hati aku lah...ada aku kisah...
Ni lah rupa aku jatuh tadi. Tapi aku tak pakai skirt macam tu ye..
Aku sekarang ni bukanlah sakit teruk sangat. namun soalnya tetap tentang ‘sakit’. Bila kita sihat dan melihat orang lain sakit, mungkin mudah sekali kita menanggap .. ‘alah sikit je sakitnya tu’. Namun soalnya, sakit itu hanya Allah dan orang yang menanggungnya sahaja yang tahu. Dengan kecederaan yang amat sedikit ini, tersentuh dengan seluar rasa sakit, jalan pun sakit, apatah lagi nak sujud waktu solat. 
Yang ni  lagi sakit..
Indahnya waktu-waktu aku sihat. Bercakap soal waktu teringatku pada hadis ini:
Rasulullah saw bersabda yang bermaksud : " Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Masa sihat sebelum sakit. Masa senang sebelum datangnya masa susah. Masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Masa mudamu sebelum datang masa tua dan masa hidup sebelum tiba masa mati."(Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi)

Apa-apa pun kupanjatkan rasa syukurku atas nikmat kesenangan dan kesusahan yang ku terima selama ini. Moga kesenangan mampu mengajar kita untuk lebih berwaspada dan kesusahan itu mengajar kita untuk menjadi lebih kuat..kerana kedua-duanya tidak pernah kekal menjadi milik kita selamanya. 

Dan janganlah pula sudah terhantuk baru tergadah. Maksudnya, setelah mendapat kesusahan baru hendak beringat-ingat. Sudah terlambat. Nasi sudah jadi bubur. Ya kah? Tapi kalau kita menanak nasi dengan kuantiti air yang mencukupi...mana boleh nasi itu bertukar kepada bubur.
Tapi kalau nasi tu bertukar kepada bubur yang nampak sedap ni..berbaloi apa jadi bubur...hehe. Gambar thanks to google.
Semestinya nasi akan berkerak jika kita biarkan lama. Mempersoalkan peribahasa nampaknya aku. Perlukah aku mempersoalkannya? Layakkah aku? Ermm kerak nasi...ada orang kata perempuan itu seperti kerak nasi. Sekeras-keras mana pun ia tetap mampu dilembutkan. Pada hemat aku, terpulang....no komen.

p/s: Aku dah jatuh cinta pada aerobik.

11 comments:

Chekgu Azrine said...

setuju..selagi hayat di kandung badan...hargaila nyawa sendiri...sayangila mereka2 yang berdekatan dengan anda...

PReDicToR said...

baik ckgu...

wahh macam iklan kselmatan jalan raye nei..

Cik Nin said...

huaaa...cian nora...
cik nin yg luka kecik skit je kat tgn ni pn dh rs pedih2 ni kan plk nora...
ampun pak...huk3... (eh,buk la. cilap. ngee~~ :p)
smoga cpt sembuh ye nora... (rs bersalah ni. huhu..)

cik pulau said...

siannya.. sakit sgt ea??

takyah la fikir penyumbang kekalahan.
lagipun futsal tu seri lah.. mana ada menang kalah.. lalala~

PReDicToR said...

cik nin: jgnla rase brsalah...bukan salah nina pn....

PReDicToR said...

cik pulau: xla sakit sgt...cuma time bergerak je sakit...

Mohd Nur Hidayatullah Bin Jailani said...

tapi kan,.jatuh cinta lagi sakit taw,..hihi,..=P

PReDicToR said...

dayat: wahh cam ko bgtaw ak pglmn ko je...cecite cecite...

Mohamadazhan hjDesa said...

kadang2 rajin main bola, time malas BW ja.hehe

PReDicToR said...

azhan: biasala tu

Eyra Rizal: Your MUA said...

BASIC TO ADVANCE MAKEUP CLASS BY: EYRA RIZAL

VENUE 1: SHAH ALAM
DATE: 26TH MARCH 2011
FEES: RM350/PERSON

VENUE 2: JB
DATE: 17TH APRIL 2011
FEES: RM350/PERSON

VENUE 3:SABAH
DATE: 24TH APRIL 2011
FEES: RM400/PERSON



SYLLABUS:

**INTRODUCTION TO PRODUCTS & TOOLS
**ANALYZING SKIN TYPES/COLORS & SHAPES
**FOUNDATION TYPES & COLORS WHICH SUITS THE SKIN
**SHADING & CONTOURING
**EYEBROW SHAPING
**2 BASIC EYESHADOW TECHNIQUES
**MORE TIPS & TRICKS WILL BE REVEALED DURING THE CLASS

HOW TO REGISTER??
SMS : [FULL NAME] space [IC NUMBER] space [VENUE] space [DATE] to 016-2128740

and kindly bank in your deposit payment RM200 to maybank account:
1580 8830 5272 (NORSHAHIRA SHAHRIZAL)

***** LAST REGISTRATION FOR SHAH ALAM : 25TH MARCH 2011
*****LAST REGISTRATION FOR JB : 13TH APRIL 2011
*****LAST REGISTRATTION FOR SABAH : 15TH APRIL 2011

MUA/MAKEUP INSTRUCTOR: EYRA RIZAL
ASSITANT: RIRIEY . N ( junior MUA)

CONTACTS: 016-2128740
FB: EYRA RIZAL