Wednesday, December 1, 2010

BLOODY MONDAY mendebarkan aku

Memang aku berdebar. Nak tulis entry nei pun aku berdebar. Bloody Monday sebuah cerita daripada sebuah 'Japanese manga' atau lebih tepat kukata komik Jepun. Kemudian diadaptasikan kepada sebuah drama bersiri.

At first aku x tertarik langsung untuk melihat cerita ini. Tajuknya buat aku seram tetapi disebabkan 2 pelakon pujaanku Miura Haruma n Sato Takeru berlakon dalam cerita nei terpaksalah aku tengok juga.

Miura Haruma

Wow....thats the first word i say after 3 minutes. Mataku tertatap pada skrin laptop. Sangat- sangat menarik. Hatiku berdebar- debar. Its so real. Terasa ke seluruh tulang temulangku...betulkah bahasaku ini..ahh lantak. Tapi itulah yang kurasa. Sampai nak ke toilet pun aku rasa seram. Mesti yang  belum tengok cerita nei xnak tengok kan...tapi better tengok. Cerita yang amat berbaloi dan jauh lari dari cerita - cerita biasa.

Demi keselamatan negara, cinta diketepikan. Demi menyelamatkan manusia sejagat, nyawa dipertaruhkan. Demi persahabatan, jiwa dikorbankan. Demi kasih sayangnya pada keluarga segala rintangan ditempuhi.  Cukup menusuk seluruh jantungku. Tertanyaku sendiri. Jika aku  berada ditempat mereka mampukah aku bertaruh sedemikian rupa?


Disini aku ceritakan sedikit mengenai cerita ini. Pengganas yang  bersekongkol dengan kumpulan agama telah menyerang penduduk sebuah bandar di Rusia. Dalam sekelip mata seluruh penduduk bandar itu mati. Seorang 'hacker' bernama Takagi Fujimaru dengan tidak sengaja telah menjumpai sebuah data mengenai ketua kumpulan agama tersebut dan telah dijumpai oleh ayahnya yang bertugas di Unit Keselamatan Awam Khas Ketiga, THIRD-i. Akibatnya ketua tersebut telah ditangkap dan organisasi tersebut dimusnahkan. THIRD-i juga percaya bahawa mereka akan  melepaskan virus yang sama dikenali sebagai Bloody X ke Tokyo. THIRD-i telah merekrut bantuan Takagi Fujimaru atau dikenali sebagai Falcon untuk mencari apa yang sebernarnya terjadi di Rusia. Kerja yang cukup membahayakan Falcon. Adiknya diserang. Ayahnya belot. Serangan pertama bermula. Pengintip di THIRD-i. Ahli THIRD-i diserang virus. Saintis tiada prikemanusiaan. Ahli matematik pemusnah. Sahabat penipu. Pihak atasan gila kuasa. Bom Neutron. Macam- macam terjadi. Cukup mendebarkan.

Tapi disebalik semua ini banyak nilai terdapat dalam cerita ini. Nilai keluarga, nilai kasih sayang, nilai persahabatan, nilai pengorbanan, dan nilai kesetiaan. Terus terang aku katakan aku kagum dengan perjalanan cerita nei.

Nei kisah Bloody Monday pertama, Bloody Monday kedua pun cukup mendebarkan. Selepas 2 tahun peristiwa di atas terjadi, spider dan j datang kembali membalas dendam. Mungkin siri yang kedua ini tidak sekuat siri pertama dari segi perjalanan cerita, tapi bagiku ia ada kekuatan tersendiri.

But I love Falcon in this series. Dia tetap sama seperti siri pertama, setia dan percaya. Kalaulah ayahnya masih hidup, tentunya dia bangga ada anak seperti Falcon. Aku terfikir sendiri. Kalaulah aku Falcon tentu ibuku gembira. Walaupun banyak dugaan yang datang, dia tetap kuat. Sentiasa berani berjuang, berkorban segalanya. Tidak melarikan diri dari masalah, sebaliknya sentiasa hadapinya dengan apa yang dia percaya. Dia kuat dengan caranya tersendiri. 

Ahh penatnya menaip. Kepada yang belum menonton cerita nei. Silalah rajinkan diri anda ye. Walaupun mungkin pandangan pertama kita pada tajuknya tidak begitu mengujakan tapi pecayalah persepsi itu akan berubah. Banyak perkara boleh dipelajari.....

sekian wassalam......

9 comments:

merahitujambu said...

lama x layan korea

Anonymous said...

dah tengok tp yg ke dua punyer.. (bloody monday 2 ) first xtengok gi..

PReDicToR said...

tgkla yg 1st best

Seruling Senja said...
This comment has been removed by the author.
Seruling Senja said...

cambest jew~

PReDicToR said...

ermm best..tgkla

SyazwaniSakura (^_^) said...

yang kedua tak tgk lagi..
tapi bloody monday mmg bets.
rugi sape tak tgk. heeee :)

Anonymous said...

ehh , kite minat haruma miura jugak . suke tengok dye dlm koizora:)

PReDicToR said...

koizora?? x tgk lg...best x